tirsdag den 31. januar 2017

Næste tur, test indkluderer.

Næste tur med Aviva på slæb, er også en test for det umulige gøres muligt. 

En del udstyr, skal her afprøves og evt. Nye tiltag tages. 

Alt det, vendes der tilbage til. 
Det vil blive skrevet, her på bloggen. 

Aviva på strandtur.  


torsdag den 19. januar 2017

Campingvogne og moderne bil motorer S/S system! (Køleskab og ladning)


 




Bloggens nye side.
https://www.campingblog.net/

Moderne biler idag, med moderne energibesparende motorer.
Her er der fokus på euro 5/6,
 
Et ønske for kørsel med køleskab tændt på 12volt eller lade campingvogns batteri op.
 
  • Euro5 typegodkendes fra og med 1. september 2009 og/eller indregistreres første gang fra og med 1. januar 2011.
  • Euro6 typegodkendes fra og med 1. september 2014 og/eller indregistreres første gang fra og med 1. januar 2015
  •  
    Hvorfor der er fokus, på lige disse typer motorer.
    Det vil blive, listet op her.
     
    I en moderne bil, er der fokus på brændstof forbruget.
    Det har man gjort noget ved, som bil producent.
     
     
     Se evt. Video her, hvor problemet kan ses. 

    https://youtu.be/pg4NI7Rhwvg
     

    Der er desværre bare nogle ulemper, hvad dette angår.
     
    Intelleligent generator og lade styring, nærmere sagt.
     
    - en intelligent generator/ladestyring måler på bilens batteri og tilpasser strømforbruget herefter afhænging af bilens strøm forbrug.
     
    Her kan det ses, hvordan udiklingen er sket på de forskellige motor typer.
     

     

     

     

     

     












    Eks. 1.  

    Bilen har opladet bilens batteri og fortæller generator nu er batteri opladt, så får styringen i generator besked på at stoppe ladningen.
     
    En euro 5/6 motoreres generator, lader feks. ved motorens bremsning. Det sker ved at bilen triller og herved begynder den at lade pga. modstanden i motorbremsningen.
     
    Kort fortalt, så sker der det i de fleste nye biler at man starter bilen og så lader bilen fint nogle antal minutter og så er batteri opladt og herefter falder spændingen til under vedligeholdelses spænding, dvs. Under 13,8 volt. Læs også eks. 2. For yderligere beskrivelse. 


     

    Eks. 2.

    Bilen starter med en spænding, på 14,7 volt. Hvilket fint lader batteri helt op.
    Herefter bliver spændingen, nedjusteret til feks. mellem 12,8-13.15volt.
     
    Disse eksempler er konklusion fra mærket Nissan med Renault´s motor.
     

    - Hvad kan man så gøre, ved dette?

    Der forefindes mange løsninger, som såkaldte boostere og dc-dc convertere.
     


      
     
    Her kommer der nogle gode foreslag til hvordan, man kan afhjælpe problemet med udstyr fra producenten Victron.
     
     

    Besøg hjemmesiden her.
     
    Manuel kan ses her.
     
    Yderligere information kan ses her.
     
    Et godt foreslag til en moderne campingvogn, ville være denne. Orion-Tr 12-12 - 18A. Isolated DC/DC converter.

     
    Den har en begrænsning på 18A/220Watt, som er den store udgave.
    Udgaven mindre har en begrænsning på 9A/110Watt.


    Den har indbygget sikring, som ekstra beskyttelse.

    Orion serien er karakteriseret ved en meget høj virkningsgrad  "87%" og sikkerhed bemærk den er IP43, monteret korrekt.

    En fornøjelse ved denne converter, er dens input spænding, går fra 7,5volt til 17volt og output er 10volt til 15volt.

     
     
    Den kan fjerntændes, via en remote indgang, derudover kan den også justeres for evt. udgang spændning afhængig hvad man ønsker den skal bruges til.
     
    AGM batteri, kræver 14,4volt til 14,7volt for at blive ladt helt op.
    Vedligeholdelses spænding er 13,8volt.
     
    For at justere spændingen, skal man foretage justeringen, i hulet til højre ved siden af klemmerne. Den er standard justeret til 12,2volt.
     
    Denne konverter, kan nemt forsyne et stort køleskab i en campingvogn, hvis kablingen er iorden.
     
    Et stort køleskab bruger omkring 170-205watt på 12volt.
    Et lille køleskab bruger omkring 120watt på 12volt.

    Her ses et stort køleskab. 
     
    Anhængertrækket, er godkendt til 20Ampere, så denne forbrugs er under det godkendte.
     
    Konklusionen.
     
    Dette kan måske aflive myten, om det beværliggør kørsel på 12volt.
    Med denne converter, er muligheden tilstede for at dette kan lade sig gøre.
     
    Bemærk garantien, der ydes på produkterne. Nemlig 5 år. Det må siges at være en god service.

    Ctek har kun 2 års garanti.











     


     
    Vejl. udsalgspris: 1100kr. inkl. moms. Leveres fragtfrit. 
     
    Bemærk, den skal monteres tørt og ventileret.

    Kontakt evt. Www.lectron.dk
    Steen@lecteon.dk for køb.
     
     
    - Yderligere produkter fra Victron.
     
    En batteri monitor - med app adgang.
     
    - Batteri spænding, strøm, effekt, amperetimer forbruges og ladetilstand
    - Resterende tid på den nuværende sats på udledning
    - Programmerbar visuel og akustisk alarm
    - Programmerbar relæ, for at slå ikke-kritiske belastninger eller at køre en generator når det er nødvendigt
    - 500 Amp hurtig forbindelse shunt og tilslutning kit
    - Shunt udvælgelse kapacitet på op til 10.000 ampere
    - VE.Direct port kommunikation - feks bluetooth via app fra android-ios
    - Gemmer en lang række historiske begivenheder, som kan anvendes til at evaluere brugsmønstre og batteritilstand
    - Bredt område for indgangsspænding: 9,5 - 95V
    - Høj strømmåling opløsning: 10 mA (0,01A)
    - Lavt strømforbrug: 2,9Ah per måned (4 mA) @ 12V og 2,2Ah per måned (3mA) @ 24V
     
     
      
    Man kan også montere en batteri beskyttelse i sit system for at skabe sikkerhed mht. dybdeladning.
     
    Batteri beskyttelse, ses her - Tryk her og også HER.
     


    Se evt. Link her for mere i formation. 

    http://www.nissantechnicianinfo.mobi/htmlversions/2016_Feb_March_Issue_6/VoltageControl.html


     
    Se med for mere information om produkter, herunder inverter mv.

    Besøg også gerne denne, hvor der skrives om en avanceret 230volt lader. 
     

    Se tilgængelige grupper på Facebook her!


    Se også campingsiden her. Campingblog!