Sider

lørdag den 29. juli 2017

Batteri skift til større kapacitet.


Batteri skift i vognen.  

Efter 3.5 år ville batteriet, i vognen ikke mere. Det gamle viste sig at være 5.5 år gammelt. 
Det synes vi er lidt mærkeligt efter vi købte vognen 10 måned, 2013. 
Batteri er fra 2 måned, 2012. 
Man kan sige at det ligger på lager, før det sælges, MEN så længe synes vi ik om. Så husk at kontrollere fabrikationsdato, hvis muligt før det købes!  

Nok om det, det er stadigvæk fint hvis man tænker på hvor mange afladninger det har foretaget samt opladninger via den 100watts solcelle vognen har monteret via en MPPT Victron regulering. 
(Den har mulighed for Bluetooth opkobling via en smartphone/tablet).




Så et nyt skulle bestilles, mange overvejelser gik hermed igang. 

Skulle det være Lithium, AGM eller deep cycle AGM. 


Vi skulle bruge et plus (højre), det findes ikke rigtig på det danske marked. 
Vi ville ikke have et på samme kapacitet, nemlig 92ah. 
Da dette har været lidt, for lille til vores forbrug. 

Vi gik i tænke boks, og til sidst besluttede vi at det skulle være et 120 ah AGM.

Lithium batterier, har en batteri beskyttelse indbygget kaldet BMS og derfor er nogen ikke gode til moverdrift. 
Det er som skrevet ikke alle, men feks  Sencell er et batteri der kan klare at have mover kørende.
Desværre stiger prisen for sådan et, så det udelukkede vi hurtigt. 
Lithium har ikke altid mulighed for start strøm som en mover typisk bruger, (100-140ah). Så vær opmærksom! 

 Deep cycle AGM kan tåle 1500 stk. Cycles (Prisen for deep cycle er væsenlig dyre, så AGM kan bedre svare sig) hvis man finder et AGM til fornuftig pris som i dette tilfælde. 

Efter at have kontrolleret det danske marked i nogle uger, besluttede vi at finde et i vores nabo land, Tyskland. 


Vi fandt efter noget tid dette batteri til kun 17 euro i forsendelse. 
Det synes vi selv, var rigtig billigt! 



Ved hjemkomst fra Mannheim i sydtyskland, bemærk efter kun 3 dage.

Det blev sat til opladning, før det blev monteret. 
Laderen er en CTEK 7A, som blev sat på AGM program. Som man kan, se på billedet


Vognen klargøres for skift, der er en del der skal afmonteres for at komme til! 



 Som man kan se på minus polen, har vi beskyttet den med batteripol spray. 
Da man kan ikke undgå en smule fugt i vognen!
 Idet vognen har tilsluttet solceller, kan man ikke undgå en temperatur forskel og herved en smule fugt omkring batteri. 

Vi anbefaler derfor beskyttelse af dette!
(det er ikke noget forhandlere gør, ved montering).


Færdig resultat, efter en del tid! 
Vi har bestemt ikke, at montere batteri i en kasse da det er lækage frit.  


Batteri info. 
12volt - 120ah AGM kan tåle 1000 stk af 30% afladninger.
Vejer 29,5 kg. (Det gamle vejede omkring 26.5 kg) så det nye vejer ikke, meget mere! 

Forskel på batteri typer, kan ses her



Pris ved feks 100ah 
30 procent afladning (cycles)
1000-1500 cycles - 
AGM 12-1500,00kroner
1500-2000 cycles - Deep cycle Agm 17-2500,00kroner
Op til 9000 cycles - Lithium 5-7000,00kroner 


Så skal en hovedafbryder blot monteres. 
Dette bliver udført i August måned, 2017. 

Så dette bliver, vognens næste projekt! 

- det kan ses her.(Tryk her)

Se også bloggens side på facebook! 
(Tryk her)

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar