onsdag den 8. marts 2017

God aftale på alarm.

Eftersom der begåes flere og flere indbrud i dk og efterspørgslen er stor, så se med her. 

Har mulighed for at give, en god aftale på en alarm. 

Feks en alarm med 4 alarmpunkter 

323 kr pr md. - og bedst af alt - livestreaming til sin smartphone/tablet. 

Kontakt venligst gennem bloggen, for yderligere information. 


Tryk evt. Internetversion nederst og så er kontakt information øverst til venstre. 

tirsdag den 7. februar 2017

Battery Guard - overvågning af batteri

Sådan en monteres bilbatteriet, for at der kan følges med i hvordan bilens ladesystem opfører sig.

Som mange er bekendt med, så lader en moderne bil anderledes end man er vant til.

Man kan vel også se det i bilens computer, men den har vi almindelige dødlige ikke adgang til.

Derfor blev det sådan en enhed, kaldet Battery Guard fra akkudirekt/ IntAct Battery i Tyskland.

http://www.battery-guard.net/en/

Enheden her blev, købt gennem Wellness Camping&Fritid.
http://wellnesscampingogfritid.dk/information/kontakt/

Jeg skrev til firmaet og i løbet af 5 min, kom svar tilbage at denne kunne sagtens skaffes hjem.

Det må man sige, er hurtig og god service. 

Link til hjemmesiden for køb. 
http://wellnesscampingogfritid.dk/el-artikler-27/batterier-batterikasser-363/batterivagt-900/

Den monteres ret hurtigt, grundlaget for dette er de med følgende åbne ringsko.
 
Dens forbrug er 6-24 mW.
 
Rækkevidde mellem smartphone/tablet er ca. omkring 5 meter.
 
Hvis man tænker på, hvor er sikringen på denne forhold til CTEK Battery Sense.
 
 
Så skal man ikke være nervøs, da denne enhed har den indbygget og denne er termisk.


Medfølgende 3M tape for montering på bilens batteri feks. 

Monteringstid er omkring 5-10min. 


Bilen er tændt(5 min) 

Bilen holder i tomgang efter 25 min/20km ca. 

lørdag den 4. februar 2017

Det, at være uafhængig med Victron Energy.



Det at være uafhængig, er et omtalt emne og det må man sige Victron Energy, formår at gøre til virkelighed.




De har en masse gode produkter, som feks. disse. 



Solceller er også, i sortimentet. 

En ting der er rigtig godt ved producenten, ud over at være gode produkter.
Det er at, de yder 5 år garanti på deres udstyr. 

Der kan andre ikke være med! 


Begrundelse for valget er denne er pga. VE. Direct tilgang - som er tilgang via smartphone, tablets eller pc. 


Listen over tilgængeligt udstyr, monteret i Aviva! 

Flg. Billeder, viser lidt om indstillings mulighederne der er i inverteren. 




Læg mærke til batterivagt indstillingen. 




Her ses forbruget, med vandvarmeren tændt. 



Det giver en masse muligheder, som der vil blive listet op senere. 

Punkter for begrundelse.

- Ve. Direct adapter.
- Ren sinus inverter.
- Nem montering.
- Kraftig inverter.
- Batteri vagt.
- Eco mode.



Liste kan også ses her. 

Valget blev en Phoenix 12/500 pure sinewave inverter.

Det er en god allround inverter, den kan drive de fleste ting med dens effekt på 350/400 - 900watt.

400watt ved 25grader.
350watt ved 40 grader.
900 watt i Peak power. 

Mål på enheden er som flg.

86x172x275 ( HxBxL ).

Vejer 3,9 kg. 




Kablingen bør være, som flg. 
6mm2 - 0-1.5 meter.
10mm2 - 1.5-3meter.

Forsikret med minimum 60A - feks. En glassikring.

De er rigtig gode, og pålidelige.

Her er der 40ampere, monteret som forsikring! 

Det spændende ved Victron Energy produkter - den blå serie.

Det er deres brugerflade gennem smartphones, tablets eller pc. 
Her er der et par billeder, hvad app'en viser og hvad man kan indstille i denne.
                             




Man kan indstille flg. Punkter, det giver en god sikkerhed i ens installation.

Her tænkes på feks.

- Eco mode, kontrollere hver 2.5 sek for belastning over 25 watt. 
- Detektering for ladning.
- Alarm og genstart af enhed - standard indstillet til 10,8volt.
- Lav batteri (slukker enhed) standard indstillet til 9,3volt.



Jeg vil foreslår man selv tilpasser dette til sin installation, for at ens batteri bliver skånet for dybdeafladninger.

For at have adgang, til denne app skal man have en VE. Direct adapter.
Fordelen mellem en ekstern frem for indbygget, som der er i ladere fra Victron feks.

Den fordel er signal styrken, er en del stærkere.

Som man kan se, er det rent plug and play. Skal kun klikkes i, og have 2 små skruer som befæstigelse.




Manuel kan tilgåes her.

https://www.victronenergy.dk/upload/documents/Manual-Phoenix-Inverter-250VA-800VA-EN_NL_FR_DE_ES.pdf

Kontakt flg. Hvis man vil høre mere eller ønsker at investere. 

Kontakt evt. Www.lectron.dk
Steen@lecteon.dk for køb eller yderligere spørgsmål. 

Www.victron.dk - kan besøges, som er en webshop. 

Konklusioner af dette produkt og det bedste.

En ny mulighed ved denne enhed er at, man kan tænde den når man feks. Har koblet bilen til.
Dette kan ske automatisk via Remote indgangen på enheden.

Hvad skal dette, så bruges til? 
Et meget diskuteret emne, de seneste mange år er.

- kørsel og køling af køleskab i campingvognen.

Mange inklusiv undertegnede er ikke meget for at kører med gas tændt, da vi synes det er besværligt mht. Tankning osv. 
Er man også på færgeoverfart, kan man tænde for køleskabet på henholdvis 12volt eller. 230volt.

Fordelen ved denne måde, som der bliver foreslået her er flg. 

- Termostat styring.
- Mindre forbrug.
- Bedre køling.
- intet gas forbrug.

Grunden til her, der ikke køres med gas tændt er pga. Det er ulovligt at kører med feks i Frankrig, på tankstationer og have tændt på færgeoverfarter. 
Nogle overfarter plombere flasken, så den ikke kan tændes. 

Med app tilgang, kan man fra bilen feks. Til se forbruget og se om køleskabet er i drift el. Om termostaten har slukket for det pga. En opnået temperatur. 

Produkter fra Victron Energi er utrolig brugervenlige og der er gjort noget ud af gøre det rigtig monterings venligt for evt. Montøre.

Det har en betydning, for så kan løbende ændrer parametrene selv som bruger.
Men det gør det også billigere, for en montør at montere udstyret.

Det kan man, som campist godt lide. 

Man skal huske at forbruget ved 230volt på varmelegemet i et absortion skab er mellem 125watt - 210watt. 

En god ting er at lade batteriet ,op i vognen imens fra bilen. Feks. Med 15-18ampere.
Det kunne ske med feks. En Dc/dc konverter eller en rigtig booster. 

Link til Dc/Dc konverter - 18amp. 

Man kan også varme sit vand op, hvis man trænger lidt varmt vand feks. Til opvasken.  Eller et tiltrængt kort bad i ødemarken. 
Har man solceller eller man er på farten, så får man hurtigt den optagne energi tilbage igen i batteriet. 

En standard vandvarmer bruger 300watt. Den er ca. 30 min om at varme vandet op. 
Det virker rigtig godt, mange bruger nok gas og varmer vandet på gas blusset, men på denne anden måde sparer man på gassen. 

En endelig konklusion, gode produkter, lang garanti periode og bruger/monterings venlige. 

Hvis man ønsker en automatisk prioterende inverter, findes der feks. Denne. 


Den omskifter selv fra landstrøm til batteri, når landstrømmen forsvinder. 

Denne har også indbygget 230volt lader (20a). 

Så med denne enhed, får man inverter, lader og priotering mellem landstrøm og batteridrift. 




Se tilgængelige grupper på Facebook her!





tirsdag den 31. januar 2017

Næste tur, test indkluderer.

Næste tur med Aviva på slæb, er også en test for det umulige gøres muligt. 

En del udstyr, skal her afprøves og evt. Nye tiltag tages. 

Alt det, vendes der tilbage til. 
Det vil blive skrevet, her på bloggen. 

Aviva på strandtur.  


torsdag den 19. januar 2017

Campingvogne og moderne bil motorer S/S system! (Køleskab og ladning)


 




Bloggens nye side.
https://www.campingblog.net/

Moderne biler idag, med moderne energibesparende motorer.
Her er der fokus på euro 5/6,
 
Et ønske for kørsel med køleskab tændt på 12volt eller lade campingvogns batteri op.
 
  • Euro5 typegodkendes fra og med 1. september 2009 og/eller indregistreres første gang fra og med 1. januar 2011.
  • Euro6 typegodkendes fra og med 1. september 2014 og/eller indregistreres første gang fra og med 1. januar 2015
  •  
    Hvorfor der er fokus, på lige disse typer motorer.
    Det vil blive, listet op her.
     
    I en moderne bil, er der fokus på brændstof forbruget.
    Det har man gjort noget ved, som bil producent.
     
     
     Se evt. Video her, hvor problemet kan ses. 

    https://youtu.be/pg4NI7Rhwvg
     

    Der er desværre bare nogle ulemper, hvad dette angår.
     
    Intelleligent generator og lade styring, nærmere sagt.
     
    - en intelligent generator/ladestyring måler på bilens batteri og tilpasser strømforbruget herefter afhænging af bilens strøm forbrug.
     
    Her kan det ses, hvordan udiklingen er sket på de forskellige motor typer.
     

     

     

     

     

     












    Eks. 1.  

    Bilen har opladet bilens batteri og fortæller generator nu er batteri opladt, så får styringen i generator besked på at stoppe ladningen.
     
    En euro 5/6 motoreres generator, lader feks. ved motorens bremsning. Det sker ved at bilen triller og herved begynder den at lade pga. modstanden i motorbremsningen.
     
    Kort fortalt, så sker der det i de fleste nye biler at man starter bilen og så lader bilen fint nogle antal minutter og så er batteri opladt og herefter falder spændingen til under vedligeholdelses spænding, dvs. Under 13,8 volt. Læs også eks. 2. For yderligere beskrivelse. 


     

    Eks. 2.

    Bilen starter med en spænding, på 14,7 volt. Hvilket fint lader batteri helt op.
    Herefter bliver spændingen, nedjusteret til feks. mellem 12,8-13.15volt.
     
    Disse eksempler er konklusion fra mærket Nissan med Renault´s motor.
     

    - Hvad kan man så gøre, ved dette?

    Der forefindes mange løsninger, som såkaldte boostere og dc-dc convertere.
     


      
     
    Her kommer der nogle gode foreslag til hvordan, man kan afhjælpe problemet med udstyr fra producenten Victron.
     
     

    Besøg hjemmesiden her.
     
    Manuel kan ses her.
     
    Yderligere information kan ses her.
     
    Et godt foreslag til en moderne campingvogn, ville være denne. Orion-Tr 12-12 - 18A. Isolated DC/DC converter.

     
    Den har en begrænsning på 18A/220Watt, som er den store udgave.
    Udgaven mindre har en begrænsning på 9A/110Watt.


    Den har indbygget sikring, som ekstra beskyttelse.

    Orion serien er karakteriseret ved en meget høj virkningsgrad  "87%" og sikkerhed bemærk den er IP43, monteret korrekt.

    En fornøjelse ved denne converter, er dens input spænding, går fra 7,5volt til 17volt og output er 10volt til 15volt.

     
     
    Den kan fjerntændes, via en remote indgang, derudover kan den også justeres for evt. udgang spændning afhængig hvad man ønsker den skal bruges til.
     
    AGM batteri, kræver 14,4volt til 14,7volt for at blive ladt helt op.
    Vedligeholdelses spænding er 13,8volt.
     
    For at justere spændingen, skal man foretage justeringen, i hulet til højre ved siden af klemmerne. Den er standard justeret til 12,2volt.
     
    Denne konverter, kan nemt forsyne et stort køleskab i en campingvogn, hvis kablingen er iorden.
     
    Et stort køleskab bruger omkring 170-205watt på 12volt.
    Et lille køleskab bruger omkring 120watt på 12volt.

    Her ses et stort køleskab. 
     
    Anhængertrækket, er godkendt til 20Ampere, så denne forbrugs er under det godkendte.
     
    Konklusionen.
     
    Dette kan måske aflive myten, om det beværliggør kørsel på 12volt.
    Med denne converter, er muligheden tilstede for at dette kan lade sig gøre.
     
    Bemærk garantien, der ydes på produkterne. Nemlig 5 år. Det må siges at være en god service.

    Ctek har kun 2 års garanti.











     


     
    Vejl. udsalgspris: 1100kr. inkl. moms. Leveres fragtfrit. 
     
    Bemærk, den skal monteres tørt og ventileret.

    Kontakt evt. Www.lectron.dk
    Steen@lecteon.dk for køb.
     
     
    - Yderligere produkter fra Victron.
     
    En batteri monitor - med app adgang.
     
    - Batteri spænding, strøm, effekt, amperetimer forbruges og ladetilstand
    - Resterende tid på den nuværende sats på udledning
    - Programmerbar visuel og akustisk alarm
    - Programmerbar relæ, for at slå ikke-kritiske belastninger eller at køre en generator når det er nødvendigt
    - 500 Amp hurtig forbindelse shunt og tilslutning kit
    - Shunt udvælgelse kapacitet på op til 10.000 ampere
    - VE.Direct port kommunikation - feks bluetooth via app fra android-ios
    - Gemmer en lang række historiske begivenheder, som kan anvendes til at evaluere brugsmønstre og batteritilstand
    - Bredt område for indgangsspænding: 9,5 - 95V
    - Høj strømmåling opløsning: 10 mA (0,01A)
    - Lavt strømforbrug: 2,9Ah per måned (4 mA) @ 12V og 2,2Ah per måned (3mA) @ 24V
     
     
      
    Man kan også montere en batteri beskyttelse i sit system for at skabe sikkerhed mht. dybdeladning.
     
    Batteri beskyttelse, ses her - Tryk her og også HER.
     


    Se evt. Link her for mere i formation. 

    http://www.nissantechnicianinfo.mobi/htmlversions/2016_Feb_March_Issue_6/VoltageControl.html


     
    Se med for mere information om produkter, herunder inverter mv.

    Besøg også gerne denne, hvor der skrives om en avanceret 230volt lader. 
     

    Se tilgængelige grupper på Facebook her!


    Se også campingsiden her. Campingblog!